Een hardloopwedstrijd. Het klinkt mega serieus en wanneer je mee gaat doen zul je ook regelmatig van mensen de vraag krijgen of je van plan bent eerste te worden. Zet die droom maar uit je hoofd, want de concurrentie is gróót. Een hardloopwedstrijd, of evenement, doe je vooral voor jezelf. Je hebt een doel om naar toe te werken en het is gewoon heel leuk! Ik heb inmiddels redelijk wat wedstrijden gelopen en had van te voren graag onderstaande tips ontvangen. Daarom heb ik ze voor je verzameld:

1. Bepaal je doel
Bepaal van te voren wat je doel is; wil je gewoon de afstand uitlopen en finishen, wil je onder een bepaalde tijd lopen of wil je zelfs een echt pr (persoonlijk record) verbreken. Dit maakt het trainen extra leuk!

2. Begin op tijd met trainen
Niet geheel onbelangrijk; begin op tijd. Te laat beginnen en dus vaak te veel vragen van je lichaam is vragen om blessures. Enkele maanden van te voren moet je al regelmatig (2/3 x in de week) rennen. Wissel duurlopen, korte, snelle runs en intervaltrainingen af.

3. Zoek een maatje
Doe het samen met je vriendinnen, zus, moeder of buurvrouw! Ren samen, motiveer elkaar en het is twee keer zo leuk!

4. Houd je statistieken bij
Wanneer je na een paar maanden trainen op je app naar je statistieken kijkt, zul je zien dat je steeds beter en sneller bent geworden, dit motiveert!

5. Niet te warm
Een beginnersfout; je gaat op match-day te warm gekleed. Je kunt je zelf beter iets te fris kleden, dan dat je een bikram-run gaat doen. Je warmt tijdens het rennen vanzelf op!

6. Geniet!
Tijdens een run vergeet ik nog wel eens te genieten van wat er om me heen gebeurt, omdat ik zo bezig ben met mezelf. Probeer dus goed om je heen te kijken en plezier te hebben.

7. Kom op tijd
Zorg dat je van te voren goed drinkt, twee keer naar het toilet kunt gaan en je spulletjes af kunt geven bij de drop-off. Ga vervolgens op tijd naar je startvak, want een fijne startplek scheelt al de helft.

8. Ga rechts lopen
Na de eerste kilometer loop je meestal tussen mensen die ongeveer jouw tempo lopen. Ga een beetje aan de rechterkant rennen zodat de snellere mensen jou makkelijk in kunnen halen. Dit scheelt weer bots- en valpartijen!

9. Eet goed
Eet ongeveer drie uur van te voren een goede, maar niet al te zware maaltijd. Bij wedstrijden die korter zijn dan een halve of hele marathon hoef je geen borden pasta achterover te gooien. Zorg dat je makkelijk verteerbare groenten en wat vis of kip binnen krijgt en een klein handje carbs.

10. Eindsprint
Moet je nog maar 700/500 meter? Dan is het tijd voor je eindsprint! Bedenk je dat het einde letterlijk in zicht is en gooi al je energie eruit voor die finish lijn, dat finisht twee keer zo lekker!