30 jaar! Even terugblikken

Vier jaar geleden schreef ik een blog over dertig gewoontes die ik voor mijn dertigste in mijn leven zou willen hebben. Ik was destijds 26 en de dertig leek nog zo ver weg. En nu word ik vandaag dertig! Daarom schreef ik, op mijn laatste dag als twintiger, een terugblik naar die gewoontes en wat daarvan gekomen is.

  1. Tel tot 10 als je merkt dat je boos wordt en denk even over je antwoord na
    Ik verbaas me hierover! Mijn karakter kan lekker vurig zijn (een ram he?), maar ik ben tegenwoordig helemaal niet snel boos. Een flapuit nog wel, maar ik denk zeker beter na.
  2. Gebruik iedere dag SPF op je gezicht
    Check! Doe ik braaf, ik gebruik standaard dagcrème met SPF en zomers gebruik ik daarbij ook minimaal factor 30 onder mijn make-up.
  3. Koop niet zomaar dingen, maar investeer liever in een duurder item
    Dat doe ik sinds vorig jaar pas weer. Nu probeer ik maximaal 1 item per maand te kopen, het liefst een duurzaam merk, maar zo niet dan wil ik dat het iets is waar ik echt lang mee kan doen.
  4. Sport niet alleen om fit te worden, maar ook om te ontspannen
    Hele dikke check, dit doel heb ik iets te serieus genomen. Zie volgende punt.
  5. Meer yoga!
    Ik ben totaal niet fit, omdat ik vooral chille yoga deed haha! Ook tijdens mijn zwangerschap heb ik precies nul keer gesport. Los van pilates en yoga dan.
  6. Mediteer iedere dag minstens 10 minuten
    Echt mediteren met een app doe ik niet, maar ik probeer nu wel mindful momentjes te hebben. Bijvoorbeeld als ik douche, borstvoeding geef of gewoon even naar buiten kijk.
  7. Zorg voor een opgeruimd huis
    Mede doordat Friso niet tegen zooi kan, lukt dit goed. Oja en die nesteldrang afgelopen maanden heeft ook z’n werk gedaan.
  8. Eet tot je vol zit, niet tot je bord leeg is
    Doe ik eigenlijk altijd al! Ik vind een bord leeg moeten eten zoiets ouderwets. Liever bewaar ik nu een portie voor de volgende dag als lunch of ik vries het in.
  9. Koop zoveel mogelijk verse etenswaren
    Dit lukt niet heel erg, omdat ik nu vaak mijn boodschappen laat bezorgen. Wel ga ik eens in de zoveel tijd naar een slager om biologisch vlees te halen en dat vries ik dan in.
  10. Alcohol drink je alleen als je er écht zin in hebt en niet ‘omdat het vrijdag is’
    Ik drink de afgelopen jaren bijna helemaal niet meer, omdat ik de volgende dag altijd moe ben en dat is het me gewoon niet waard.
  11. Maak meerdere keren per week een maaltijd uit je receptenboek
    Inmiddels kan ik aardig wat recepten gewoon uit m’n hoofd, maar ik gebruik dat receptenboek nog steeds!
  12. En probeer regelmatig nieuwe recepten
    Doe ik ook nog steeds en de laatste paar waren echt een succes!
  13. Fiets zoveel mogelijk overal heen
    Nu in Amsterdam doe ik dat standaard al, omdat de stad niet te doen is met de auto. En op dit moment wandel ik ook heel wat kilometers achter de kinderwagen.
  14. Ga regelmatig naar de schoonheidsspecialiste
    Nog beter, ik ga naar de huidtherapeut (Annelijn van Ierland).
  15. Leg je telefoon weg als je met anderen bent
    Met etentjes doe ik dat standaard al, ik zou hem ’s avonds als ik met Friso ben of overdag als ik met Otis ben wel vaker weg willen leggen.
  16. Doe na 21u ’s avonds je internet op je telefoon uit
    Dit is een tijdje gelukt, hmm… meteen maar weer doen vanavond!
  17. Las niet alleen een meatless Monday in, maar eet maar enkele keren per week (biologisch) vlees
    Wij eten nu maar zo’n drie keer per week (biologisch) vlees, zonder dat we dat door hebben.
  18. Check je betaalrekeningen regelmatig en vul je spaarrekening aan
    Ik voel me supervolwassen, want ook deze is zeker weten gelukt. Ik heb meerdere spaarrekeningen en houd ook eindelijk mijn betaalrekening in de gaten.
  19. Maak altijd je gezicht schoon voor het slapen
    Ook gelukt, omdat ik Bioderma gebruik. Geen ingewikkelde face washes, maar gewoon met een watje je gezicht reinigen.
  20. Luister naar je lichaam
    Op dit moment houd ik een vlog-pauze omdat ik naar mijn lichaam luister, dus ook: check!
  21. Stress niet om dingen die je niet kunt veranderen
    Dit lukt 95% van de tijd.
  22. En verander de dingen die je wilt veranderen
    En dit lukt absoluut.
  23. Drink.meer.water.
    Oei, moet ik nog steeds meer doen. Wel drink ik meer thee als ik thuis ben, telt ook wel toch?
  24. Schrijf verjaardagen en andere belangrijke dingen van vrienden en familie op zodat je een kaartje of berichtje kunt sturen
    Dit zou ik nog steeds wel meer willen doen! Als ik er aan denk, doe ik het, maar wat attenter worden is nog wel een doel.
  25. Wandel dagelijks
    Check!
  26. Blijf altijd aan jezelf werken en stel doelen
    Ook dat doe ik en ieder jaar maak ik een vision board waarbij ik tegelijk ook doelen opstel.
  27. Date iedere week met je lief
    Mission failed, dit moeten we écht meer doen. Zeker nu we papa en mama geworden zijn, zien we elkaar nu even vooral als ouders van, in plaats van als lovers. Maar hij is dan ook pas vijf weken oud.
  28. Maak regelmatig een lijstje met dingen waar je dankbaar voor bent
    Dit doe ik nog steeds op momenten waarbij ik even niet zo positief ben of down ben, dat werkt echt zo relativerend.
  29. Begin iedere dag met een frisse start en een positieve mindset
    Als ochtendmens is dat een makkie, zelfs met een baby lukt het me!
  30. Geniet!
    Op naar de veertig!

Verder ben ik superblij en dankbaar voor waar ik nu sta op mijn dertigste! Ik vind mezelf een leuker mens dan toen ik twintig was, woon in een fijn huis in mijn lievelingsstad, met mijn liefde en een kersverse baby. We zijn gezond en ook al is het een cliché, meer kan ik niet wensen.

Leave A Comment