8x doodgewone superfoods

Superfoods zijn booming. Zonder alle exotische besjes en zaden zou je jezelf bijna niet meer gezond kunnen noemen. Bijna, want zonder dat je het door hebt krijg je al aardig wat superfoods binnen. 

De aanval van Het Voedingscentrum
Gojibessen, chiazaadjes, lijnzaad, moerbeien, tarwegras, en zo zou ik nog wel een alinea door kunnen gaan. Allemaal kosten ze een fortuin, maar waarom eigenlijk? Vaak komen deze producten uit het buitenland, zijn ze biologisch, onbewerkt én het zijn nou eenmaal ‘superfoods’. Maar wat is een superfood precies? Eigenlijk wordt iets alleen een superfood genoemd wanneer er veel meer vitamines en/of mineralen in zitten en ze een bepaalde werking zouden hebben. Vorige week waarschuwde Het Voedingscentrum voor de superfoods en ging daarbij flink de mist in naar mijn mening. Je eet superfoods vaak bij of door je eten en vult hiermee je voeding dus op een gezonde manier aan. Behalve dat je er misschien geen wonderen van moet verwachten, hoef je er natuurlijk niet voor gewaarschuwd te worden. Beter hadden ze kunnen waarschuwen voor bepaalde E-nummers, het Ik Kies Bewust logo (horror!) of de foute margarines.

Normale superfoods
Maar terug naar de superfoods. Niet iedereen heeft zin of geld om superfoods tot zich te nemen. Superfoods zijn een zeer gezond extra’tje, maar met een gezond voedingspatroon kun je absoluut zonder. Toch krijg je aardig wat superfoods binnen met normale voeding. Ik heb ze voor je onder elkaar gezet!

superfoods supermarkt

 

Boerenkool
Nog even en het is lente; niet de perfecte periode voor boerenkool. Maar schrap hem toch maar niet uit je voedingspatroon, want deze kool mag zich met recht een superfood noemen. Boerenkool bevat een grote hoeveelheid aan mangaan, vitamine A, C en K. En dan heb ik het nog niet over de vezels, calcium, vitamine B6 en kalium.

Havermout
Probeer eens good old havermout als ontbijt of lunch. Havermout heeft veel voordelen. Zo bevat het bèta-glucan vezels die het cholestrolgehalte verlagen, vermindert havermout insulineschommelingen in je bloed en bevat het veel vitamine B, magnesium en aminozuren.

Cacao
Goed nieuws chocoladelovers! Bij chocola denk je al snel aan verboden. Maar chocola is vaak ongezond gemaakt door de melk en suiker, niet door de cacao. Rauwe cacao is zeer gezond (en helaas wat duurder). Ga eens voor rauwe cacao nibs of een reep met meer dan 72% cacao. Volgens verschillende wetenschappelijke onderzoeken zorgt rauwe cacao voor een lagere bloeddruk, verbetering van de vertering (stimuleert de nieren) en beschermt het tegen hart- en vaatziekten.

Broccoli
De groene roosjes bevatten niet alleen vitamine A, B, C, E en K en de mineralen calcium, kalium, fosfor, betacaroteen, zink, ijzer en koper. Bovendien bevat broccoli de stof sulforafaan, die antioxidanten en enzymen in onze immuun-cellen activeert.

normale superfoods

Walnoten
Deze noten bevatten omega-3 vetzuren en enkelvoudig onverzadigde vetzuren. Het eten van zeven walnoten zou er al voor zorgen dat je beschermd bent tegen hart- en vaatziekten en daarbij bevatten ze anti-oxidanten die je beschermen tegen vrije radicalen.

Avocado
Net als walnoten bevatten avocado’s veel enkelvoudig onverzadigde vetten; goede vetten dus. Daarnaast bevat deze vrucht maar liefst twintig essentiële voedingsstoffen, waaronder omega-3, vitamine A, C, D, E, K en de B vitamines.

Zoete aardappel
Officieel geen aardappel maar groente. Deze zoete ‘bataat’ zit bomvol vitamine A, C, calcium, magnesium, kalium en héél veel anti-oxidanten (meer dan de gemiddelde bes). Ook bevatten ze weinig koolhydraten en voorkomen ze een insulinepiek. Vervangen dus die piepers!

Rode bieten
Rode bieten bevatten enorm veel foliumzuur (B11), vitamine C, B6, B2 en B5 en is rijk aan mineralen als mangaan, ijzer, koper, kalium en magnesium. Rode bieten helpen het lichaam niet alleen te beschermen tegen hart- en vaatziekten, maar werken ook ontstekingsremmend en zouden geboorteafwijkingen voorkomen.

 

Dit Workthates.nl artikel verscheen eerder op Ze.nl. 

17 Comments

  1. Maaike 13 maart 2014 at 17:10

    Handig lijstje! Walnoten, broccoli, cacao en havermout eet ik regelmatig. 🙂

    View Comment
  2. Ise 13 maart 2014 at 17:16

    Inderdaad een erg handig lijstje! Gelukkig eet ik bijna alles regelmatig 🙂

    View Comment
  3. Marloes 13 maart 2014 at 17:42

    Fijn lijstje. Ik eet ze bijna allemaal!

    View Comment
  4. Rachel 13 maart 2014 at 17:49

    Reactie van Voedingscentrum was inderdaad tenenkrommend. Die hebben de plank wel echt misgeslagen.

    View Comment
  5. Fleurine 13 maart 2014 at 18:12

    Zeker een handig lijstje ik moet nog steeds een keer avocado gaan halen maar ik heb het gevoel dat het bitter smaakt omdat het zo zacht is! En zoete aardappel ga ik zeker even snel proberen lijkt me wel lekker!

    View Comment
    • Bianca 14 maart 2014 at 18:01

      Snufje zeezout er over, heerlijk.

      View Comment
  6. SanneWierda 13 maart 2014 at 18:12

    Oh argh, die waarschuwing van het Voedingscentrum. Belachelijk inderdaad.
    Ik moet écht een boerenkool in mijn smoothies gaan proberen…

    View Comment
  7. Joni 13 maart 2014 at 21:14

    Heel handig lijstje! Het meeste eet ik al. En het is zóó fijn dat je gewoon chocolade mag eten, ik pak altijd 85%, heerlijk 😉

    View Comment
  8. Jildau 14 maart 2014 at 10:58

    Waarom is het zo raar dat het Voedingscentrum ervoor waarschuwt dat Superfoods geen wondermiddelen zijn?

    Er wordt nergens gezegd dat je het niet mag consumeren, alleen dat het geen oplossing/preventiemiddel is voor ziektes en ongemakken en dat het niet werkt om heel veel ervan te nemen. Maar wel dat je het kan nemen als aanvulling op je voeding.

    Nu is de gemiddelde lezer hier wel redelijk goed in door marketingtrucs heen prikken en heeft genoeg gezond verstand om zelf te bedenken wat gezond is, maar er zijn nog steeds genoeg mensen die geloven dat je van één pil kan afvallen… Voor zulke mensen is een waarschuwing wel op zijn plaats, vind ik 😉

    View Comment
    • Esmée Noëlle 14 maart 2014 at 11:08

      Ik vind het storend dat Het Voedingscentrum voor gezonde dingen waarschuwt en ongezonde meuk aanraadt. Dat is mijn grootste irritatie. Mensen die superfoods eten, hebben over het algemeen een gezond voedingspatroon. Je gooit geen chiazaad over een boterham met hagelslag denk ik. Daarbij gebruik je superfoods al-tijd als aanvulling op je voeding, want iedereen valt om als je op 5 goji-bessen en een handje lijnzaad leeft.

      Het Voedingscentrum zou meer moeten doen aan het gebrek aan kennis van de gemiddelde Nederlander denk ik. En het Ik Kies Bewust logo afschaffen en NIET continu roepen dat je gerust producten met veel E-nummers kunt eten.

      Ik snap wat je bedoelt, maar hoop dat je mijn punt begrijpt wat betreft het Voedingscentrum.

      View Comment
      • Esmée 17 maart 2014 at 00:28

        En deze post zou ik graag een like geven. Ken je Herman Joersen op youtube al? Ik kijk elke dag zijn filmpjes. Hij verbaast zich ook over wat qua voedsel (gezond eten noemt hij voeding, slechter eten voedsel) allemaal mag in nederland en hoe alles wordt beinvloed door de voedselindustrie.

        View Comment
      • Nadine 28 maart 2014 at 16:37

        Hier ben ik het zo mee eens! Succes met koken, ik denk het allerbelangrijkste is dat je het leuk moet vinden. Lekker muziekje aan, goede kookspullen, mooie verse producten en er een beetje lol in hebben. Ik denk dat komt wel helemaal goed!

        View Comment
        • Nadine 28 maart 2014 at 16:37

          Ok super raar haha maar ik wou reageren op die post over dat je geen held in koken bent.

          View Comment
          • Nadine 28 maart 2014 at 16:46

            Volgens mij klopt er iets niet met je site. De comments onder de post komen niet overeen met de daadwerkelijke post. Misschien wist je dit al maar ik wou het toch even melden.

            View Comment
  9. chantal tijbosch 16 maart 2014 at 20:32

    Goed artikel, zeer inspirerend!

    View Comment
  10. Frances 17 maart 2014 at 20:58

    Wat fijn om dit artikel te lezen! Ik probeer superfoods te eten maar het is niet altijd even makkelijk te combineren (vind ik). Fijn om te weten dat ik met m’n boerenkool en bananen ook heel goed op weg ben!

    View Comment

Comments are closed.