Gooi de weegschaal uit het raam…

 

Fit girls look good naked

… en de calorieënteller er achteraan. Huh? Ja echt! Stop er maar mee. Wie wordt er nou blij van iedere morgen op de weegschaal staan? En is het niet enorm zonde van je tijd om calorieën of -nog erger- punten te moeten tellen? Wil je dat heel je leven gaan doen? Of doe je dat alleen tijdens je ‘dieet’? En daarna, ga je dan ineens weer anders eten?

Wanneer mensen aan mij hun gezonde verhaal beginnen te vertellen, komt altijd het aantal kilo’s dat ze kwijt zijn geraakt wel aan bod. Heel knap en vaak was het ook nodig, maar uiteindelijk draait het daar natuurlijk niet om. Wanneer je gezond eet en voldoende lichaamsbeweging krijgt, zul je vanzelf op een gezond gewicht komen. En wanneer je aan krachttraining doet en meer spiermassa kweekt zul je nog aankomen ook (spieren zijn zwaarder dan vet). Daar moet je dus niet bang voor zijn, ik ben zelfs blij met een kilo extra!

Om mezelf maar als voorbeeld te nemen; 10 maanden geleden woog ik 53 kilo (1,68m). Ik at slecht, rende twee keer in de maand een rondje en mijn lichaam begon wat slapper te worden. Dik, vol of chubby heeft niemand mij ooit genoemd, maar dat was ik ook absoluut niet. Ik had maat 34/36 en spijkerbroekmaat 26 (soms 27). Nu ik 4 keer in de week sport en 80% van mijn voeding mega gezond is, zit ik strakker in mijn vel dan ooit. Ik weeg 56 kilo (3 kilo aangekomen, jeej!) en ik heb spijkerbroekmaat 25. Mijn billen zijn rond, mijn buik is strak en als ik spring drilt er niets. Gewicht zegt dus niets als je veel sport. Mijn tip? Begin met sporten en gezond eten en je merkt vanzelf aan je kleding en aan foto’s (houd het bij!) dat je strakker wordt. Leuk is om één keer in de maand op de weegschaal te staan en foto’s in bikini te maken. Moet jij eens kijken hoe je er na een jaar uitziet!

Dan de calorieën. Wie kent het verhaal over het broodje gezond dat meer calorieën bevat dan het broodje kroket? Klopt! Maar betekent dat ook dat het gezonder is? Wat denk je zelf. Noten, avocado en kokosolie bevatten allemaal veel vet en dus ook calorieën. Veel calorieën. Maar je hebt deze vetten nodig. Wees dus niet bang ze (niet té veel natuurlijk) gewoon te eten. En bekijk vooral ook even het onderstaande voorbeeld, ik denk dat iedereen wel weet wat ze het best kunnen eten hieruit…

Avocado 200 kcal*
Big Mac 230 kcal*
Bastogne (1 stuk) 60,9kcal
Appel (1 stuk) 60 kcal
Havermout 350 kcal*
Cheeseburger Mc Donald’s(1 stuk) 285 kcal

*per 100 gram

17 Comments

  1. Maura 21 maart 2013 at 23:18

    Goed stuk, iets wat ik al langer tegen familie en vrienden verkondig, maar het lijkt alsof ik tegen een muur praat… Krijg vaak dooddoeners terug als: Ja, jij hebt makkelijk praten met jouw figuur.

    Maar ik heb wel een vraag: hoe weet je of je voldoende eet? Ik heb totaal geen hongergevoel en probeer zo gezond mogelijk te eten (zoals jij op je blog schrijft qua voeding) maar ik weet niet hoeveel ik als ontbijt/lunch/avondeten/tussendoor moet eten. Door alle info zie ik de nuttige info niet meer… Help 🙁

    View Comment
  2. Claimy 22 maart 2013 at 07:28

    Wat een goed geschreven stuk! Ik ben nu sinds 6 weken bezig met koolhydraat arm eten bezig maar weet dat dat ook niet 100% de juiste manier is. Het probleem is gewoon dat ik niet veel lust, ik moet me daar maar overheen zetten maar voor nu werkt dit voor mij en ga ik er nog even mee door.

    Ik heb wel een beetje hetzelfde als Maura, omdat bijna alles wat ik nu in mijn mond stop groen/vlees/kip/vis is, en ik niet heel veel groen lust, ben ik bang dat ik te weinig eet. Als je het niet wilt moet je het absoluut niet doen, maar ik denk dat veel van je bezoekers eetdagboeken kunnen waarderen 🙂

    Keep up the good work!!

    View Comment
    • Dra 28 januari 2014 at 19:34

      Times are chingang for the better if I can get this online!

      View Comment
  3. Josianne 22 maart 2013 at 07:41

    Grappig dit. Ik had het idee zelf al, maar fijn dat het nu bevestigd wordt haha. Toch voelt het gek om aan te komen terwijl je gezonder bezig bent. Ik merk wel dat m’n broeken iets losser zitten en dat is een stuk fijner haha.

    View Comment
  4. Philippa 22 maart 2013 at 09:53

    Goed stuk!

    Ik ben ook begonnen met gezond eten en sporten! Maar toen ik las “en jaar” moest ik wel even slikken. Ik moet inderdaad realistisch denken en dat jaar maar voor lief nemen.

    Thanks voor alle inspiratie!

    View Comment
    • Esmée Noëlle 24 maart 2013 at 11:32

      Graag gedaan! En na een half jaar zie je gelukkig ook al heel veel verschil hoor 😉

      View Comment
      • Tara 26 mei 2013 at 16:37

        Ik ben nu bijna een jaar bezig en ik zie letterlijk geen verschil. Ik begon met 4x in de week trainen en heb dat opgevoerd naar 6x in de week 1,5 a 2 uur trainen. Inmiddels zit ik op de 5x per week. Ik eet redelijk gezond, maar ik zeg eerlijk lang niet gezond genoeg. Ik ben een echte suikerjunky maar zorg wel dat ik niet teveel kcal binnen krijg ( ja ik tel ze wel :p). In mijn voeding zou dus nog wel wat te halen zijn, maar maakt het echt zoveel verschil dan? Ik merk gelukkig wel dat ik sterker ben geworden, maar aan mijn lichaam is dat niet te zien. Hoe kan dat? Zou het er echt aan liggen dat ik niet clean genoeg eet?

        View Comment
        • Esmée Noëlle van Rijn 27 mei 2013 at 08:49

          Hi Tara,
          Ik kan er natuurlijk niet heel veel over zeggen. Ik weet niet hoe je traint en ik weet niet wat in jouw ogen niet heel gezond eten is! Dat verschilt natuurlijk. Maar 1,5 a 2u trainen vind ik wat lang. Beter is om het echt op een uur te houden en in dat uur alles te geven. Doe je veel krachttraining, cardio of ook interval?
          Liefs

          View Comment
  5. susie q 22 maart 2013 at 10:17

    Goed stuk,
    vind alleen het eerste plaatje altijd grappig, zie hem veel langskomen.
    Maar denk dan altijd zie er toch liever mooier uit in kleding dan naakt.
    Meeste mensen zien je toch echt in kleren namelijk 😉

    View Comment
  6. paulien 22 maart 2013 at 11:42

    Mooi Stukje, en mooie foto van Rachel Brathen! Zij is ook zo’n inspiratie voor mij!

    View Comment
  7. roos 22 maart 2013 at 17:47

    Heel goed stuk dit. Ik heb zelf nooit calorieën geteld. Ik doe wel Bodieboost, een lifestyle geen dieet. Hier hoef ik gelukkig niets te tellen en helemaal niet op calorieën te letten.

    View Comment
  8. Yvette 23 maart 2013 at 21:24

    Je hebt zo gelijk! Ik ben zo ongeveer 5 kg afgevallen, door veel te sporten en heel clean en gezond te eten. Ik blijf nu echter al best lang hangen op hetzelfde gewicht.. terwijl ik gewoon ZIE dat mijn lichaam veel strakker wordt! Ik ben spieren aan het kweken, en die wegen inderdaad meer dan vet! Eerst vond ik het demotiverend dat ik nu even niets meer afval, maar als ik kijk hoeveel strakker ik aan het worden ben moet ik gewoon trots zijn op mezelf!

    View Comment
    • Esmée Noëlle 24 maart 2013 at 11:30

      Wat knap! Snap dat dat super frustrerend kan zijn, heeft een vriendin van mij ook. Maar die maakt nu ook foto’s voor het resultaat, die zeggen namelijk veel meer dan je gewicht! Heel veel succes en ga zo door;)

      View Comment
  9. Anna 26 maart 2013 at 20:50

    Fijne blog om te lezen.
    Ik wilde wat vragen over chiazaad.
    Op een instagramfoto zie ik dat je dat gebruikt,
    waar kun je deze zaden kopen?

    Groetjes

    View Comment
  10. Joelle 28 maart 2013 at 12:50

    Ik snap volledig wat je bedoelt! Maar ik wil resultaat zien op de weegschaal! Ik ben niet zo strak als dat jij bent en daarom is die weegschaal wel belangrijk voor mij! En ik ga echt niet calorieën tellen maar ik ben mezelf er wel zeker bewust van wat ik eet, en als ik weet dat ik in de avond ga uiteten hou ik daar al de hele dag rekening mee!

    Dus mijn weegschaal blijft staan! En ik weeg mezelf één keer per week, om mezelf niet gek te maken. Uiteraard hou ik er rekening mee dat door kracht training meer spieren, dus gewicht, bij komen maar dat merk ik wel aan mijn broeken

    View Comment
  11. Anneloes 18 juni 2014 at 11:00

    Interessant blog! Men is dagelijks veel te veel bezig met hun gewicht. Zelf doe ik dit ook enig zins maar ik pak dit anders aan. Het gaat namelijk niet om je totale gewicht maar om waaruit dit gewicht bestaat. Ik heb een weegschaal (van hulpwinkel.nl) die je vetpercentage en spiermassa weegt. Spieren wegen namelijk meer dan vet! Ik probeer dan ook niet mijn gewicht te verlagen maar mijn vetpercentage.

    View Comment

Comments are closed.