Fit girls look good naked

… en de calorieënteller er achteraan. Huh? Ja echt! Stop er maar mee. Wie wordt er nou blij van iedere morgen op de weegschaal staan? En is het niet enorm zonde van je tijd om calorieën of -nog erger- punten te moeten tellen? Wil je dat heel je leven gaan doen? Of doe je dat alleen tijdens je ‘dieet’? En daarna, ga je dan ineens weer anders eten?

Wanneer mensen aan mij hun gezonde verhaal beginnen te vertellen, komt altijd het aantal kilo’s dat ze kwijt zijn geraakt wel aan bod. Heel knap en vaak was het ook nodig, maar uiteindelijk draait het daar natuurlijk niet om. Wanneer je gezond eet en voldoende lichaamsbeweging krijgt, zul je vanzelf op een gezond gewicht komen. En wanneer je aan krachttraining doet en meer spiermassa kweekt zul je nog aankomen ook (spieren zijn zwaarder dan vet). Daar moet je dus niet bang voor zijn, ik ben zelfs blij met een kilo extra!

Om mezelf maar als voorbeeld te nemen; 10 maanden geleden woog ik 53 kilo (1,68m). Ik at slecht, rende twee keer in de maand een rondje en mijn lichaam begon wat slapper te worden. Dik, vol of chubby heeft niemand mij ooit genoemd, maar dat was ik ook absoluut niet. Ik had maat 34/36 en spijkerbroekmaat 26 (soms 27). Nu ik 4 keer in de week sport en 80% van mijn voeding mega gezond is, zit ik strakker in mijn vel dan ooit. Ik weeg 56 kilo (3 kilo aangekomen, jeej!) en ik heb spijkerbroekmaat 25. Mijn billen zijn rond, mijn buik is strak en als ik spring drilt er niets. Gewicht zegt dus niets als je veel sport. Mijn tip? Begin met sporten en gezond eten en je merkt vanzelf aan je kleding en aan foto’s (houd het bij!) dat je strakker wordt. Leuk is om één keer in de maand op de weegschaal te staan en foto’s in bikini te maken. Moet jij eens kijken hoe je er na een jaar uitziet!

Dan de calorieën. Wie kent het verhaal over het broodje gezond dat meer calorieën bevat dan het broodje kroket? Klopt! Maar betekent dat ook dat het gezonder is? Wat denk je zelf. Noten, avocado en kokosolie bevatten allemaal veel vet en dus ook calorieën. Veel calorieën. Maar je hebt deze vetten nodig. Wees dus niet bang ze (niet té veel natuurlijk) gewoon te eten. En bekijk vooral ook even het onderstaande voorbeeld, ik denk dat iedereen wel weet wat ze het best kunnen eten hieruit…

Avocado 200 kcal*
Big Mac 230 kcal*
Bastogne (1 stuk) 60,9kcal
Appel (1 stuk) 60 kcal
Havermout 350 kcal*
Cheeseburger Mc Donald’s(1 stuk) 285 kcal

*per 100 gram