Het genot dat spierpijn heet

spierpijn goed getraind

 

Dan denk je goed bezig te zijn, word je direct afgestraft door het leed dat spierpijn heet. Niets zo irritant als bijna een trap niet meer op kunnen lopen, kreunend opstaan uit je stoel of met moeite een tas tillen door spierpijn. Maar wie hard traint, krijgt sowieso spierpijn.

What to do?
Trainingen plannen. Als je iedere training een andere spiergroep ‘bewerkt’, of net als ik om en om traint, gaat het je stukken makkelijker af. Door spierpijn heen trainen is namelijk ten eerste geen pretje en ten tweede heel slecht.
Waarom? Door je spieren te belasten beschadig je ze eigenlijk. In je spiercellen ontstaan kleine scheurtjes die weer moeten helen. Maar omdat je spieren steeds sterker worden door het trainen, zul je de volgende keer dat je met hetzelfde gewicht traint al veel minder spierpijn hebben.
Je vermindert je spierpijn door een goede cooling down te doen. Ik heb er zelf ook een hekel aan, maar je zult jezelf de volgende dag dankbaar zijn. Loop dus altijd even uit op, bijvoorbeeld, de loopband. Heb je toch spierpijn? Ga dan (rustig!) een rondje fietsen of maak een wandelingetje. Zorg ook dat je genoeg eiwitten binnen krijgt, die zorgen voor de opbouw en het herstel van je spieren. Aan de eieren, kip, vis, kwark en sojaproducten dus!
Geen spierpijn = niet goed getraind? Nee! Je spieren zijn natuurlijk wel gewoon getraind, maar waarschijnlijk zijn ze de balast nu gewend. Als je met schema’s sport, zul je merken dat iedere eerste week van een nieuw schema je weer spierpijn hebt. Maar dat betekent niet dat je iedere week je gewichten meteen omhoog kunt gooien. De meesten veranderen hun schema tussen de vijf a 6 weken, maar dit voel je zelf het best aan!

One Comment

  1. Annemiek 16 juli 2013 at 09:55

    Ik wist niet dat door spierpijn heen trainen behalve vervelend ook echt echt niet goed is!! Goed om te weten!

    View Comment

Comments are closed.