Krachttraining is nodig ladies!

krachttraining vrouwen waarom

Vrouwen willen over het algemeen geen gespierd lichaam. ‘We’ willen van die putjes af, mooie ronde billen en natuurlijk de platte buik. Wat doen ‘we’ daaraan? We gaan rennen of ons leven er vanaf hangt, staan uren op de crosstrainer en we lopen de krachthoek vooral voorbij. Jep, ook ik deed het ooit zo. Stop er maar mee, want met alleen cardiotraining ga je er niet komen. Gebruik cardio-toestellen of je hardloopschoenen voor je plezier, voor een warming up, voor een snelle 5 of 10km of voor je interval training, maar gebruik het niet als complete training. Waarom niet? Omdat je lichaam er niet mooier van gaat worden. Als je overgewicht hebt kun je absoluut afvallen met wat rondjes rennen en met een uurtje crosstrainen per dag, maar op een gegeven moment met je op je streefgewicht en heb je een ‘slap’ lichaam, ik zou er dus altijd krachttraining bij doen!

Krachttraining gaat er niet zomaar voor zorgen dat je een gespierde vrouw wordt, omdat vrouwen daar (uitzonderingen zijn er altijd) gewoon de bouw en hormonen niet voor hebben. Waar het wel voor zorgt?

– Wanneer je meer spiermassa hebt, verbrand je meer calorieen, ook in rust (verhoogd metabolisme)
– Vaak last van je rug? Wanneer je krachttraining doet en de spieren in je romp sterker worden, wordt je rug minder belast.
– Je krijgt er mooie curves van (Google maar eens ‘Squat ass’)
– Je lichaamshouding verbetert
– Het is bewezen dat als je minimaal drie keer per week krachttraining doet, je beter slaapt
– Het kost je minder tijd dan cardio. Een work-out in de ‘krachthoek’ van 30/40 min per keer is voldoende.
– Je wordt leniger

Ik ben een groot fan van hardlopen en ik zal nooit beweren dat het nutteloos is, maar wachten op een sixpack door alleen hard te lopen en wat sit-ups te doen duurt héél lang. Met wat krachttraining (en goede voeding) kan het wél heel snel gaan!

PS. Dit is mijn visie, ik heb dit onderwerp helemaal dood-gegoogled, maar ik ben geen professional.

4 Comments

  1. Carola 24 februari 2013 at 13:44

    Helemaal mee eens! Op dit moment heb ik geen geld voor de sportschool, dus doe ik er de laatste tijd weer te weinig aan. Heb je tips voor thuis oefeningen? 🙂

    View Comment
  2. Anna 26 februari 2013 at 00:17

    Hai, ik ben het hier helemaal mee eens. Mijn punt is alleen hoe begin ik met krachtraining.. maak je gebruik van schema’s waar op staat wat je moet doen en hoelang? Daar ben ik een beetje naar opzoek. Heb je toevallig een goede site/tips/advies hierover.

    Wat een inspirerende en motiverende site, wilde ik nog even zeggen!

    View Comment
  3. Renske 28 februari 2013 at 12:29

    Helemaal mee eens! Ik ben hier sinds januari mee bezig en het helpt echt. Ik vind de app van Nike Training Club heel handig. Daar staan allemaal verschillende oefeningen op, van 15 tot 45 min. Ben je met een matje, een paar dumbells en je telefoon klaar om te trainen.

    View Comment
  4. Saskia 24 januari 2014 at 06:38

    Kijk eens op onderstaande site, deze heeft mij heel erg goed geholpen. Erg veel informatie over dit onderwerp.

    http://www.pt-nijmegen.nl/listen_to_your_trainer_krachttraining_voor_vrouwen.htm

    View Comment

Comments are closed.