Mediteren zonder in kleermakerszit te zitten

Afgelopen weken heb ik mijn Headspace-app helemaal niet gebruikt om te mediteren en dat merk ik direct. Ik ben dan sneller ‘down’ en heb vaak buien waarin ik niet weet wat ik met mezelf aan moet. Ook maken andere mensen me eerder kwaad, omdat ik niet ‘mindfulness’ kijk op dat moment en dingen dus niet bij een ander kan laten. Hoog tijd om weer te mediteren dus! Maar los van de tien tot twintig minuten met de rustgevende stem van Andy Puddicombe (oprichtier van Headspace) in m’n oren per dag, zijn er meer momenten waarop je heel makkelijk even een moment van innerlijke rust kunt pakken. Ongemerkt doe je dat misschien zelfs al!

Zo pak je dat aan
Er zijn verschillende manieren om in te checken bij jezelf. Dat hoeft overigens helemaal niet zweverig te zijn. Soms zit je vast in gedachten en ben je fysiek wel ergens, maar ben je helemaal niet bewust. Adem tijdens een check-in rustig in en uit en voel tegelijk hoe dat voelt, zonder te oordelen. Voelt je nek stijf? Voel je je heel vrolijk of juist down of onrustig? Laat je gedachten langzaam langswaaien zoals wolken langs een blauwe lucht. Merk het op dat je afdwaalt en concentreer je dan weer op je lichaam.

Wanneer kun je dit doen:
– Onder de douche
– In de auto
– Net na je ontbijt
– Vlak voor je gaat slapen
– Iedere keer dat je opstaat of gaat zitten

Zie je dat ‘mediteren’ alsnog niet zo zitten? Dan kun je eens proberen vijf minuten niets te doen. Ga rechtop zitten en leg je telefoon en andere afleidende dingen weg en kijk eens of je je kunt concentreren op het vijf minuten niets doen. Werkt echt!

 

2 Comments

  1. Dion 8 augustus 2016 at 15:07

    Heerlijk he de Headspace app(/mediteren), ik ben fan!:)
    En goeie tips voor als de 10 minuten van Andy er eens bij in schieten 😉

    View Comment

Comments are closed.