Mijn learnings uit de Growth Masterclass voor ondernemers

learnings growth masterclass

Vorige week vond de eerste Growth Masterclass plaats van coaches Aranka van der Voorden (Fitgirlcode, Jogha, Pretty Ambitious), Caroline Glasbergen (Fitshe) en Nadja van Osch (Mindfulness & Self Love coach). In mijn laatste vlog deelde ik al een paar stukjes van hun talks, maar aangezien ik driftig mee heb zitten pennen, deel ik met jullie graag wat learnings. Niet allemaal natuurlijk, want de volgende keer hoop ik je gewoon daar te zien!

Nadja van Osch
Ik heb slechts het laatste deel van haar talk meegemaakt (iets met bij de verkeerde locatie staan), maar dat betekent niet dat ze me minder geïnspireerd heeft. Dit is wat ik -onder andere- opschreef:
–  Het is belangrijk adviezen te vragen aan mensen die je verder willen en kunnen helpen. Let op dat laatste, want bijvoorbeeld je moeder kan je geweldige adviezen geven, maar ze heeft het beste met je voor en zal je ook willen beschermen. En dat heb je nou net niet altijd nodig.
– Kijk vaker naar het waarom in plaats van naar het wat. Wat zijn je beweegredenen achter een keuze of een actie?
– Maak je de keuze uit liefde of uit angst? Met angst komen er emoties los die je voor waarheid aanziet. Je gaat erin geloven, kijkt met een gekleurde bril, waardoor je op zoek gaat naar bevestigingen dat jouw geloofsovertuiging (angst) klopt.
– Je ego saboteert je met allerlei verhalen, waardoor je ego je tegenhoudt. Terwijl je intuïtie alles al weet, je kunt er alleen niet altijd bij, doordat je ego schreeuwt en je intuïtie een subtiel buikgevoel is. Om je ego wat stiller te krijgen en belangrijke keuzes vanuit je gevoel te maken, kun je mediteren, schrijven, stilte nemen of even niks doen.
– Heb vertrouwen. In jezelf en in het universum, je hoeft niet van Jan en alleman advies te krijgen, want je weet zelf de antwoorden al. Geloof dat het leven vóór jou werkt, als je achteraf kijkt, zul je zien dat je bepaalde lessen hebt gekregen en het je ergens gebracht heeft. Sta dus open om die lessen te zien. Als je uit liefde kiest in plaats van uit angst, kom je altijd weer op het goede pad.

growth masterclass learnings

Caroline Glasbergen
Tijd voor wat ‘zentrepreneurship’, want los van dat Caroline een achtergrond in finance heeft, vindt ze het belangrijk om goed voor jezelf als ondernemer te zorgen. Jij bent natuurlijk het belangrijkste binnen je bedrijf. Ze raadt je daarom aan om een ochtendritueel te bedenken voor jezelf met bijvoorbeeld meditatie, yoga of affirmaties.
– Voor je bedrijfsstrategie is het belangrijk om de ‘why’ te weten. Waarom is jouw bedrijf er, waarom ben je het gestart?
– Je bedrijf is je baby, maar baby’s worden peuters, kleuters en pubers. Oftewel, je bedrijf krijgt andere behoeften. Wat gisteren wel werkte, hoeft vandaag niet meer te werken.
– Baken alles af, want als je in cirkels loopt, kom je nergens. Bedenk dus je BHAG (big hairy audacious goal): waar wil je over vijf jaar staan? Formuleer het SMART. Maak vervolgens ook kleine doelstellingen: wat wil je dit jaar, deze maand of zelfs vandaag bereiken?
– Bedenk ook je QBR: je queen bee role. Welke belangrijke waarde voeg jij toe aan jouw bedrijf en doelgroep?
– Teken je business model uit: hoe vinden anderen jou? Welke stapjes zetten jouw klanten om bij jouw diensten uit te komen?
– Heel belangrijk: de no to do list. 80% van je omzet komt van 20% van jouw to do list. Kom er dus achter wat die 20% is en bekijk of je het andere efficiënter kan doen door het bijvoorbeeld uit te besteden.

Aranka van der Voorden
Aranka is een ster in online communities bouwen en ik spreek haar daar als vriendin al veel over. Maar toch hoorde ik nu dingen die ik nog niet wist, omdat ik verder niet in een coachtraject zit met haar!
– Maak voor je bedrijf een brand book. Hierin zet je je brand positioning, brand personality, target group en unfair advantages. Dat laatste betekent: waarom ben jij hier de beste in? Heb je bijvoorbeeld tien jaar ervaring in deze branche of heb je investeerders?
– Bedenk een growth hack: waar reageert jouw doelgroep de laatste tijd goed op? Pak daarin door en besef dat een growth hack tijdelijk is. Daarna kun je weer een nieuwe bedenken.
– Nieuwsbrieven en vooral de mailing list is belangrijk, want jij kunt je doelgroep bereiken, omdat zij hun e-mailadres hebben gegeven. Maak hiervoor een customer desire map met: Hopes & dreams (wat wil jouw klant bereiken), Pains & fears (wat wil je klant ontlopen/vermijden) en barriers.
– Gebruik nooit een knop op je site met ‘Abonneer je nu op de newsletter!’, maar verbind er altijd een originele, pakkende tekst aan of geef bijvoorbeeld wat weg (korting, eerste hoofdstuk van je boek, checklist etc).

Bonustip van mij! Bestel bij New Fork (vier in Rotterdam en een locatie in Den Haag) een sandwich met pindakaas met sambal. Ik watertand nog steeds als ik er aan denk… Aranka fluisterde me toe dat de potten pindakaas ook los verkrijgbaar zijn, dus ik stuur mijn (Rotterdamse) moeder er binnenkort op af!

Foto’s: Kim van Klaveren

Leave A Comment