NEW YORK CITY TIPS

new york tips

Vorige week liep ik rond deze tijd nog door de straten van New York. Als een echte toerist constant met mijn telefoon en vlogcamera paraat. De twee vlogs komen er volgende week aan, die zal ik dan nog in dit artikel plakken, maar de tips wilde ik vast delen!

Voor mij was het mijn derde New York tripje. In januari 2007, ik was toen 17, ging ik voor het eerst drie/vier dagen met mijn moeder. De dollar stond toen heel erg gunstig dus we zijn helemaal los gegaan in de winkels. We winkelden van ’s ochtends vroeg tot sluit en bezochten tussendoor even de Empire State Building, deden een Sex and the City tour en een rondje Central Park. De tweede keer, mei 2010, waren we daar met het gezin omdat mijn ouders destijds 25 jaar getrouwd waren. Omdat we tien(!) dagen te tijd hadden, deden we het een stuk rustiger aan. Ook toen stond de dollar lekker en werd er weer flink geshopt en gegeten. Nu zat er dus al bijna acht jaar tussen, dus ik was heel benieuwd hoe ik het nu zou vinden. Voor Friso was het trouwens de eerste keer. Qua energie en de vriendelijkheid van de New Yorkers vond ik het niets veranderd, de stad zelf soms wel! Het is daar nou eenmaal dat de upcoming buurten snel verschuiven. Nu waren mijn favoriete wijken Nolita en Williamsburg (Brooklyn), terwijl ik destijds gek was op Bleecker Street (nog steeds leuk, maar ik vond veel panden leeg staan, niet zo gezellig). Dit vond ik de aanraders van dit jaar:

Nolita – Elizabeth Street
Onze favoriete buurt! We hadden die dag China Town, Little Italy en Soho op de planning en dan loop je vanzelf door/langs Nolita (North of Little Italy). Nolita heeft heel mooie straten en deed ons een beetje aan ‘de Negen Straatjes’ denken. Onze favoriete straat was Elizabeth Street.

MoMa
Toen we het Japanse Uniqlo op 5th Avenue in liepen, zagen we scherm met daarop de mededeling dat ‘Uniqlo friends’ -en dat ben je al zonder bonnetje haha- op vrijdagen van 4pm – 8pm gratis toegang kregen tot het MoMa museum. Dat waagden we er die vrijdag dus maar op en inderdaad! Geen lange rijen, wel iets drukker dan normaal. Het museum zelf vonden we ook echt een aanrader. We zijn ook naar The Whitney geweest, ook leuk, maar MoMa was leuker.

Forty Carrots
Dit behoeft even wat uitleg. Deze lunchplek ontdekte mijn moeder en ik elf jaar geleden middenin Bloomingdale’s. We bestelden samen een ‘trio platter’ met eiersalade en tonijnsalade en dat was zó lekker! Ook zagen we daar veel New Yorkers frozen yoghurt bestellen, iets wat toen nog helemaal niet in Europa bestond. Drie jaar daarna lunchten we er weer en dit keer nam ik Friso er mee naar toe. Het zit midden op een interieurafdeling (je verwacht het niet) en het is er altijd superdruk. Ze hadden nog steeds de ‘trio platter’ en hij was nog steeds heer-lijk. Doen dus!

High Line
Hier was ik nog nooit geweest! In 2009 is deze oude spoorweg open gegaan als wandelroute. Je hebt onwijs mooie uitzichten en je kunt tussendoor lekker in de zon zitten op één van de bankjes. Wij combineerden het met een bezoekje aan The Whitney Museum, Meatpacking District en Chelsea Market.

9/11 memorial
Dit behoeft dan weer helemaal geen uitleg. Ons hotel zat in FiDi (Financial District) dus wij liepen er dagelijks langs. Er is een groot memorial, je kunt in de WTC One tower en er is een 9/11 museum.

The Oculus
Dit ‘station’ (ik noem het eerder een uit de kluiten gewassen winkelcentrum) heeft 4 biljoen dollar gekost. Niet te doen! Het is wel heel mooi en tof, zeker een foto waard. Wij hebben het bezocht tijdens de sneeuwstorm waar we in aan kwamen, dan is het een fijne plek, maar ik verkies andere buurtjes om te winkelen boven een winkelcentrum. We zit er een Shake Shack bij The Oculus, daar moet je natuurlijk geweest zijn!

Brooklyn Bridge
Moet je een keer over gelopen of gefietst hebben, had ik nog nooit gedaan. Het was het helemaal waard! Eenmaal in Brooklyn hadden we geen idee hoe we naar Williamsburg kwamen (als je daarheen wilt lopen, kun je beter over de Williamsburg Bridge lopen). Uiteindelijk hebben we een bus naar een metrostation gelopen, zo kwamen we er alsnog haha! Je kunt trouwens in de bussen je metrokaart gebruiken, die hadden we voor 32 dollar opgeladen, zodat je er een week onbeperkt mee kunt reizen.

Williamsburg
Wat een totaal andere sfeer daar! We moesten een beetje aan een ver ontwikkeld Amsterdam Noord denken. Met veel street art, vintage winkels en superleuke lunch en koffietentjes. We lunchten bij Five Leaves dat is opgezet door de vrienden van de overleden acteur Heath Ledger, omdat het altijd zijn droom was geweest zelf zo’n plek te openen. Verder shopte ik bij Beacon’s Closet en Awoke Fashion en scoorde ik Vans bij de The General winkel van Vans.

Newark vliegveld
Een praktische tip! Wij vlogen dit jaar voor het eerst op Newark, New Jersey. Vanuit daar kun je een gratis Airtrain nemen naar het treinstation van Newark. Daar koop je voor zo’n 13 dollar een treinkaartje naar Penn Station, New York. Daar ben je al binnen twintig minuten! Penn Station ligt middenin New York, dus vanuit daar kun je lopen, met een taxi of metro naar je hotel, heel handig.

Bekijk hieronder mijn New York vlog:

2 Comments

1. Evi 22 maart 2018 at 13:34

Aaah het begint helemaal terug te kriebelen om weer te gaan nu ik dit lees!

View Comment
  2. Rowan 23 maart 2018 at 15:36

Ik ga eind april voor het eerst naar New-York en ik ben zo excited!!! Bedankt voor je tips 🙂