PT Elske beantwoordt: Wanneer eet je?

elske antwoord voor na eten trainen

Vraag: Is het beter voor je training te eten of er na? En wat moet ik ongeveer eten?

Antwoord van Elske: Als we terug gaan naar het moment in de tijd dat we nog moesten jagen en zoeken naar eten en we niet zo de auto konden pakken naar supermarkt om de koelkast weer vol te stoppen, dan zouden we eerst moeten trainen en dan moeten eten. Je beweegt eerst en daarna vul je je energie behoefte weer aan. Dat is ook goed omdat tijdens een pittige training je cortisol niveau (stresshormoon) verhoogt. Dit is heel goed van je afterburn (het verbrandingsproces wat door gaat na het sporten) dus eten na je training is heel goed.

Met een volle maag trainen is ook niet echt fijn en zal je training absoluut niet bevorderen. Maar je moet er wel voor zorgen dat je energie hebt om te trainen. Neem dus een stuk fruit of een boterham en houd het klein. Soms komt je tijdschema in de war en moet je wel voor het trainen eten, wacht dan ongeveer 1,5 uur.

Morning work-out
Wanneer je in de ochtend traint is de keuze van je ontbijt afhankelijk van je doelstelling. Wil je een krachtig lichaam met een perfecte spierontwikkeling, neem dan snelle koolhydraten voor je ochtendtraining. Houd er rekening mee dat je coristolniveau ook verhoogt wanneer je niet op een natuurlijke manier wakker wordt (door de wekker). Dit zorgt er voor dat er spiercellen in het lichaam afbreken; neem dus zowel koolhydraten voor als na de training zodat je mooie bolle spiercellen behoudt.

Wanneer je de verbranding van spiercellen niet zo belangrijk vindt en je vooral wilt verbranden, kun je kiezen voor een glas water voor je training. Neem dan alleen ná je training snelle koolhydraten (zoals fruit). Vergeet niet dat je calorie-inname over de hele dag belangrijk is en niet alleen voor en na je training!

Beeld: Elske zelf in training bij Body Action in Alkmaar. Volg Elske ook via haar website, Instagram-account of Twitter!

9 Comments

  1. Marieke 7 juli 2013 at 20:07

    Nuttige tips! Bedankt.

    View Comment
  2. Jennifer 7 juli 2013 at 20:20

    Fijn artikel en heel duidelijk uitgelegdl!

    Liefs, Jennifee

    View Comment
  3. Suzanne 7 juli 2013 at 20:57

    Bedankt voor de tips!

    View Comment
  4. Bente 7 juli 2013 at 22:27

    Ik vind het ook echt niet prettig om voor een training flink te eten dus met hoog uit een appeltje oid ga ik een training in, en daarna eet ik dan wat meer.. werkt perfect 🙂

    View Comment
  5. Syl 8 juli 2013 at 12:14

    Ik train meestal rond 10.30 uur.
    Dan neem ik 1 sneetje brood als ontbijt en soms neem ik voor het sporten een koek of fruit.

    View Comment
  6. Nina 8 juli 2013 at 15:50

    Zeker handig!!!

    View Comment
  7. Esther - Mango Sorbetto 9 juli 2013 at 11:20

    Thanks! Ik zit altijd te ‘klooien’ met wanneer en hoeveel ik moet eten.

    View Comment
  8. Ellen 17 juli 2013 at 09:27

    Goeie tips, daar heb ik wat aan!

    View Comment
  9. Atje 6 november 2013 at 11:01

    Wanneer je ’s ochtends traint is het beter om voor je training wel iets van eiwitten te eten, anders breekt je lichaam weer spiermassa af. Bovendien is heel hevig sporten op een lege maag slecht voor je stresshormonen (cortisol), wat ook een negatief effect heeft op je lichaam. Dus ’s ochtends trainen is zeker goed voor je vetverbranding, maar eet wel eiwitten vooraf.

    View Comment

Comments are closed.