Review: Mindfulness cursus op Bali

Toen Daisy hoorde dat ik ook een tijdje alleen zou verblijven op Bali, raadde ze mij aan even contact op te nemen met de Nederlandse Nadja. Zij woont sinds een jaar op Bali en geeft daar mindfulness cursussen. Tijdens een ontbijtje met Nadja hoor ik haar verhaal. Nadja ging lekker in Nederland, ze haalde haar master global business en stakeholder management in Rotterdam en besloot hierna voor haar phd te onderzoeken hoe Mindfulness ethisch gedrag van werknemers beinvloedt. Maar op het moment dat ze zelf even minder goed in haar vel zat, besloot ze zelf als deelnemer een mindfulness cursus te doen en er een vakantie op Bali aan vast te plakken. Niet wetende dat ze daar verliefd zou worden op een Nieuw-Zeelander. Inmiddels kan ze zichzelf mindfulness trainster én inwoner van Bali noemen en helpt ze anderen met haar cursussen. Zo kan het leven lopen!

Hier en nu
Na vier (ontspannen) weken Bali begon ik de cursus pas. Ik kreeg een aangepaste, verkorte versie waarbij ik in drie ochtenden 6 lessen deed. Best pittig! Maar ik ging er zonder verwachting in en dat bleek ook precies de goede houding te zijn. Bij mindfulness gaat het namelijk niet om het constant hebben van een doel. Ik gebruik even dezelfde definitie als Daisy: “Mindfulness betekent aandacht geven op een bepaalde manier, gericht, in het hier en nu, niet (ver)oordelend” – Jon Kabat-Zinn. Dat is duidelijk toch? Nou niet meteen, want hoe geef je aandacht aan het hier en nu en hoe stop je het veroordelen in je hoofd?

Tapes
Een groot deel van mindfulness is gericht op meditatie. Iedere les deed ik met Nadja een meditatie waar zij mij doorheen geleide. Inmiddels had ik al een beetje ervaring met mediteren, maar nu leerde ik ook de zin ervan. Nadja legde constant uit dat het niet erg is als je gedachten afdwalen, maar dat je dat gewoon moet opmerken en zonder oordeel mag labelen. Zo vertelde ze dat ieder mens bepaalde ‘tapes’ (gedachten) afspeelt in zijn of haar hoofd. Het kan een tape zijn over een onzekerheid over je uiterlijk, over wat anderen van jou vinden of het is een zorg waarover je piekert. En inderdaad, tijdens de meditaties merkte ik dat mijn gedachten soms wel vijf keer dezelfde kant op gingen over hetzelfde onderwerp. Op een gegeven moment kun je er met een afstandje naar kijken Het doel van het observeren en labelen? Je bewust worden van waar je nou precies allemaal mee in je hoofd zit, zonder jezelf daarop te veroordelen (lief zijn voor jezelf!).

Je gedachten zijn geen feiten
Oke, na de meditatie weet je waar je zoal mee rondloopt, hoe je ademhaling op dit moment is en hoe je lichaam aanvoelt. En dan? Naast de meditaties geeft Nadja ook lessen uit het Boeddhisme tijdens de cursus. Zo wist ze mij supergoed uit te leggen dat ieder mens -of je nu wil of niet- soms gedachten en emoties aanziet voor feiten. Het vervelende hieraan is dat we naar deze ‘feiten’ gaan leven en dus ook vaak acties hebben die vanuit onze emotie komen. Verder leerde ze me dat we tegenwoordig heel erg in ons hoofd leven en daardoor seintjes van ons lichaam soms compleet missen. Daarnaast leerde ik weer even dankbaar te zijn voor de dingen die nu zijn en om daardoor minder met wensen en ‘ik ben gelukkig als….’ doelen bezig te zijn. Ook liet ze me inzien dan het leven regelmatig een pijl in ons hart steekt met een pijnlijk feit dat gewoon bij het leven hoort, maar dat wij zelf vaak een onnodige tweede pijl er bij steken met alle zorgen en emoties die we daaraan verbinden.

Huiswerk
Omdat ik een verkorte cursus heb gedaan (normaal heb je in zes weken iedere week een sessie), heb ik huiswerk voor in Nederland meegekregen. Zo maak ik nu een ‘moeten-lijstje’, probeer ik bewust te zijn bij iedere hap die ik eet, mediteer ik dagelijks en heb ik iedere dag drie momenten waarop ik een check met mezelf doe.

Ik kan niet in één artikel uitdrukken hoeveel ik van Nadja geleerd heb. Van mezelf ben ik heel erg positief en probeer ik bij iedere tegenslag even goed te schelden, maar er daarna direct de goede dingen van in te zien. Maar door de cursus ben ik weer net even anders naar het leven en mijn gedachten gaan kijken en dat is superveel waard merk ik nu dagelijks. Mocht je Bali gaan bezoeken, vraag dan zeker aan Nadja of ze tijd heeft. Ze kan de cursus op de duur van jouw verblijf aanpassen en je kunt het ook samen met een groep volgen. Nadja geeft de training op ongeveer de beste plek op aarde: The Chillhouse. Een superfijne plek waar je keihard kunt chillen aan het zwembad, lekker kunt eten, kunt overnachten, surflessen kunt boeken en zelfs werken. Bovenin is een open zoldertje met zachte matten op de grond waar je in alle privacy de cursus volgt. Ook als je niet de cursus gaat volgen: zeker een middag gaan chillen bij The Chillhouse.

Dit is de website van Nadja en je kunt haar ook volgen op Instagram en Facebook.