Verbeter je trainingen! zes tips

trainingen verbeteren

Het is superfijn om lekker in je sportritme te zitten. Mijn ervaring is dat je dat dan echt wel weer even volhoud, maar er is één nadeel aan dat lekkere vertrouwde ritme: je haalt niet alles meer uit je trainingen. Daarom zes tips om je trainingen te verbeteren!

Verander je routine
Merk je ook dat als je een nieuwe work-out of een nieuw klasje doet, dat je iedere spier in je lichaam voelt? Maar hoe vaker je hem doet, hoe minder je voelt en hoe minder snel je moe wordt. Heel lekker, maar het moet niet te comfortabel worden. Verander je schema dus eens, doe alles in de omgekeerde volgorde of probeer je leg press eens met één been! Ook mentaal is die verandering lekker.

Cardiobunny
Je hoeft je cardio zeker niet te skippen hoor, ik ben geen lid van de #nocardio club, maar alléén maar de cardio apparaten afgaan is niet heel handig. Je lichaam heeft dan veel brandstof nodig en dat kan ten koste gaan van je metabolisme en je vetverbranding.

TUT techniek
In het voorjaar heb ik drie maanden het Rockstar Lifestyle programma gevolgd en leerde mijn trainer Annemarie mij de TUT techniek dat staat voor Time Under Tension. Dit betekent eigenlijk dat je tijdens een oefening meetelt en er daarmee voor zorgt dat je lang spanning op je spier(en) houdt, in plaats van alleen het moment dat je kracht zet. Ik zorg er dus eigenlijk voor dat ik mijn oefeningen een stuk langzamer doe dan voorheen.

Krachttraining
De reden waarom ik dit blog dik 3,5 jaar geleden begon! Je wordt er geen bodybuilder van want de meeste vrouwen hebben er een veel te laag testosteronniveau voor, maar je geeft je metabolisme er weer een flinke boost mee en je wordt er mooi gevormd en strak van.

Beloon jezelf niet met slecht eten
You’re not a dog… Eten is geen beloning en zeker slecht eten niet. Geniet van eten en zie het als brandstof die je lichaam nodig heeft, maar geef jezelf geen rotzooi ‘omdat je toch getraind hebt’. Zo ga je natuurlijk nooit verbetering merken!

Rust!
En dan bedoel ik niet tussen de oefeningen door, maar tussen je trainingen. Je lichaam heeft tijd nodig om je spieren te laten herstellen. Wanneer je geen rustdagen inbouwt, gaat je lichaam het stresshormoon cortisol aanmaken, waardoor je juist weer vet opslaat. Wil je toch zeven dagen in de week trainen? Doe dan bijvoorbeeld een lesje restorative yoga tussendoor.