Vietnam week 1: Hanoi, Cat Ba en Sapa

Mijn god, wat een week. We zijn hier nog maar zes volle dagen, maar voor mijn gevoel al een maand. Zes dagen in dezelfde broek trouwens, want ik verwachtte in het noorden nou ook weer niet zulk koud weer: dus wel. Of nouja, in Hanoi was het 19 graden en in Sapa is het warmer, was het niet dat het dorp hoog in de bergen ligt (1600m) en vaak loop je hier letterlijk in de wolken. Ik ben echt een mooi-weer-verslaafde, zéker op vakantie, dus dat was best even slikken zo in mijn zwarte skinny! Gelukkig was de natuur van Noord-Vietnam het allemaal meer dan waard en nemen we vannacht (dinsdagnacht) de nachttrein naar Hanoi, om woensdagochtend richting Danang/Hoi An te vliegen. Maar eerst even terugspoelen!

hanoi reisverslag

Het authentieke Hanoi
In één woord; geweldig! Wat een heerlijke, authentieke stad. Het is -net als overal in Vietnam volgens mij- een rommel; alles is vies en overal ligt troep. Er rijden miljoenen scooters en auto’s en iedereen toetert. Gelukkig ben ik na Thailand en Bali wel wat gewend! Verder zie je -los van bij musea- bijna geen blanken. Alles is écht Aziatisch en in veel restaurants of street food tentjes spreken ze geen Engels en hebben ze al helemaal geen Engelse kaart. Dan maar bidden dat je geen hond bestelt! Het eten is bij het ene tentje nog lekkerder dan bij het andere en de gekleurde huizen zijn ontzettend fotogeniek. We verbleven in het Old Quarter, wat zoals de naam al doet vermoeden, het oude centrum van de stad is. We waren er in totaal bijna twee dagen en deden alles te voet om zoveel mogelijk van de stad te zien. Absoluut leuk om te zien: het Ho Chi Minh museum en maussoleum, waar hij ligt opgebaard. De man heeft zoveel betekend voor Vietnam en een interessant leven gehad; mag je niet missen! Verder bezochten we het nieuwe politie museum (om de hoek bij het gevangenismuseum). Beide interessant!

cat ba reisverslag

Flitsbezoek aan Cat Ba
Na een nacht met drie uur slaap -jetlag- reden we met de bus van Hanoi naar de stad Hai Phong, waar we de boot naar het grootste eiland van Halong Bay (is officieel geen Halong Bay) namen. Daar regelden we binnen een uur een privé tour door de baai en zo zaten we ineens op een boot tussen de gigantische kalkstenen formaties in het water. Onwijs mooi! De bootman dropte ons nog even twee uurtjes op Monkey Island, waar los van de apen en een mooi uitzicht verder geen drol te beleven is, waarna ’s avonds in het (lelijke) centrum van Cat Ba gingen eten en de fout maakten pizza te bestellen (lees: waterige tomatensaus met wat deeg). Voortaan toch maar Vietnamees blijven eten! De volgende ochtend reden we voor ons vertrek nog naar het view point -volgens mij is er maar één) en dat was me een partijtje mooi (zie foto hierboven). Tijd voor de grotten of het nationale park hadden we niet meer, want we houden er deze eerste week een pittig schema op na.

reisverslag sapa vietnam

Sapa, massatoerisme en de mooiste natuur ooit
Van Hai Phong namen we dit keer de trein (goed te doen!) naar Hanoi, waar we nog snel wat aten voor we overstapten op de nachttrein naar Sapa. Wat een belevenis, ik had nog nooit in trein geslapen, maar het was heel goed te doen. 4.45u maakten ze ons bruut wakker en werden we de trein uitgebonjourd om weer over te stappen in een mini van die ons na een lange -doodenge, maar ik ben overal bang voor- slingerweg naar Sapa bracht. Eerste indruk? Vreselijk. Een mega toeristisch en vooral lelijk dorp, dat uitgegroeid is tot stad door het massatoerisme. Door de kou en de bergen deed het me wel denken aan wintersport, maar dat was tot dan toe het enige positieve vergelijking. Na een scooter gehuurd te hebben, reden we naar de Silver Waterval, die best mooi was, maar niet adembenemend. Door de vreselijke jetlagnacht en de korte nacht in de slaaptrein, besloten we voor de volgende dag een trekking van één dag te boeken, in plaats van twee dagen met een homestay. Een homestay heb ik in Thailand meegemaakt en dat is onwijs leuk, maar niet heel comfortabel. Gelukkig was de trekking de moeite waard! We liepen (klauterden bedoel ik) 16km door de modder, maar met hulp van drie meisjes uit lokale stammen hier. Gelukkig, want anders hadden we minstens tien keer gestrekt in de modder gelegen. Onze gids Chai sprak goed Engels en was bovendien heel gezellig! Sapa heeft het dus ruimschoots met me goedgemaakt.

3 Comments

1. Lisa 15 november 2016 at 13:42

Wat heerlijk om te lezen <3 Veel plezier en geniet!

View Comment
  2. Heidi 18 november 2016 at 20:55

Wat ziet er daar echt mooi uit