Wat te doen als je vriendin een burn-out heeft?

Een burn-out is heel erg iets van deze tijd. Ben je er zelf geen slachtoffer van, dan ken je ongetwijfeld iemand die dat helaas wel is. Maar hoe kun je er nou het beste zijn voor iemand die een burn-out heeft? En nog moeilijker, wanneer het je beste vriendin is. Zelf heb ik een burn-out gehad toen ik nog maar twintig jaar was. Ik was het type dat riep dat burn-outs voor aanstellers waren. Ik hoef je niet te vertellen dat ik dat inmiddels niet meer denk. Doordat ik er zo vroeg één heb gehad, herken ik heel snel de signalen bij mezelf en weet ik waar ik op moet letten. Onlangs kreeg één van mijn BFF’s er één en toen vond ik het heel fijn (en zij ook ;)) dat ik mezelf zo goed in haar kon verplaatsen. Dit kun je doen wanneer je BFF er één te pakken heeft:

Zij op de eerste plek
Dit is denk ik de allerbelangrijkste tip. Je vriendin is even opgebrand, ze wil nog steeds jouw vriendin zijn, maar ze heeft nergens meer puf voor. Vergeet je eigen sores dus even en praat daar met anderen over, maar laat je vriendin nu in haar eigen bubbel. Wil ze graag met je wandelen? Dan maak je tijd voor haar. Wil ze even met rust gelaten worden? Dan laat je haar even. Zet haar in deze tijd op een hogere plek dan jezelf. 

Geen druk
Met een burn-out voel je een heel sterke druk op je schouders. Alles ‘moet’ en alles wat moet is te veel en te zwaar. Boodschappen doen? Voelt als een levenstaak. Je zo snel mogelijk weer gezond voelen? Voelt als een onbereikbaar doel. Laat je vriendin dus vooral voelen dat het goedkomt wanneer het weer goedkomt. Klinkt als een Cruijfje, maar je kunt van te voren niet weten wanneer of hoe je vriendin hier weer uitkomt en dat is oke. Een burn-out kan lang of kort duren, kan heel diep gaan of juist doorsukkelen.

Jij bent geen psycholoog
Jij bent haar vriendin en jij bent (uitzonderingen daargelaten!) geen psycholoog. Je kunt er voor haar zijn, je kunt haar afleiding, positieve wolkje of praatpaal met tissues zijn, maar je kunt het niet voor haar oplossen. Probeer dat dus ook niet! Je bent haar steun, maar de oorzaak van een burn-out achterhalen zal ze met een professional moeten doen. Adviseer haar dus ook hulp te zoeken en laat haar die hulp zelf kiezen (oftewel: dring geen goede psychologen op, hoe lief je het ook bedoelt).

Neem haar mee
Neem haar letterlijk mee naar buiten. Sta met de fiets of auto voor haar deur en ga een simpele activiteit met haar doen. Denk aan wandelen, een kop thee halen, een bos bloemen kopen of een middag naar de sauna. Zorg dat ze hier niet te veel over na hoeft te denken, maar wees puur even haar (korte) afleiding. Frisse lucht zal haar goed doen en zolang zij niets hoeft te organiseren (en dus piekeren) kan ze het waarschijnlijk waarderen. Ik ben met mijn beste vriendin naar de Thermen Bussloo geweest voor een paar uurtjes en we hebben bijvoorbeeld een Yin yogales gedaan en dat vond ze heerlijk.

Kleine opstekertjes
Leg haar in de watten en geef haar armbandjes, stuur haar een kaartje, koop een bloem of stuur haar een goedemorgen-appje en vertel haar waarom je haar zo waardeert als persoon.

6 Comments

  1. Rowan 9 januari 2016 at 12:45

    Mooi artikel, met handige tips. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het lijkt me vreselijk. Wat zal ze blij zijn met jou als vriendin!

    View Comment
  2. Merel 9 januari 2016 at 13:56

    Handige tips, ik heb ook vriendinnen di een burn out hebben (gehad). Zou je misschien ook eens een artikel kunnen schrijven over de signalen van een burnout? Soms denk ik echt dat ik er zelf één ga krijgen, maar wuif dat dan weg als “welnee, aansteller”. Maar dat boodschappen als een loodzware taak aanvoelen… tja, guilty. Haha!

    View Comment
  3. Sennett 9 januari 2016 at 23:39

    Wat een fijne tips. Ik zou het ook interessant vinden als je een artikel zou kunnen (willen) schrijven over de signalen. Ik merk zelf dat ik ook weleens denk welnee joh gaan met die banaan. En het zou natuurlijk kunnen helpen om eventuele vriendinnen of vrienden te kunnen begrijpen. Je lijkt me als ik het zo lees een hele fijne en attente vriendin. X

    View Comment
  4. Marlou | Followfitgirls 12 januari 2016 at 16:45

    Erg interessant artikel! Heb er zelf weinig ervaring mee maar is altijd handig om ervan te weten.

    View Comment
  5. Ynske 13 januari 2016 at 09:43

    Ik vind dat je dit echt goed op papier hebt gezet! Complimenten daarvoor 🙂 Omdat ikzelf in zo een situatie heb gezet, en helaas weer zit, zou ik het ook erg interessant vinden om een artikel te lezen over de signalen van een burn-out. Eigenlijk om dezelfde reden die Merel hiervoor gaf, haha. In ieder geval, fijn dat je dit artikel hebt geschreven!

    Liefs

    View Comment

Comments are closed.