Zo blijf je gemotiveerd!

Motivatie sporten

Ik train nu bijna negen maanden en zonder motivatie was ik na de eerste drie weken al gestopt. Waarschijnlijk ben ik niet de enige die al meerdere keren een megaduur abonnement afsloot bij een fancy sportschool en die vervolgens vooral donateur was in plaats van klant. Doodzonde! Deze negen maanden zijn mijn record op sportgebied (de kinder-sportklasjes buiten beschouwing gelaten). Hoe ik gemotiveerd blijf? Zo!

– Zoek voorbeelden. Iedereen heeft wel een ideaalbeeld in zijn/haar hoofd. Het hoeft niet meteen een Victoria’s Secret-angel lichaam te zijn, het kan ook een platte buik zijn, gladde billen en bovenbenen of strakkere armen. Zoek celebrities, bloggers of fitnessmodellen die jij mooi vindt. Sla die beelden op in een speciale map.
– Maak doelen voor jezelf. ‘Binnen twee maanden afgetraind zijn’ is nutteloos. Beter kun je bijvoorbeeld een voedingsdoel stellen, zoals ‘ik drink alleen nog water en niets anders’ of zoals ik deze maand doe ‘afkicken van suiker’. Ook tijdens het trainen kun je doelen stellen. Bijvoorbeeld dat je het aantal kilo’s waarmee je traint omhoog kunt gooien eind van de maand. Als je een doel bereikt hebt, kun je weer werken aan het volgende doel.
– Zoek jouw perfecte sportmoment. Mijn collega’s sporten bijvoorbeeld vaak voordat ze naar hun werk komen. Ik heb ’s ochtends bijna geen kracht in mijn lijf, dus ’s avonds is een betere optie voor mij.
– Kun je ’s ochtends niet eerder uit je bed komen om te gaan sporten? Dan is je motivatie niet groot genoeg. Open met je slaapogen even je mapje met je inspiratiebeelden en gooi die dekens gewoon van je af!
– Heb je ’s avonds moeite om van de bank af te komen? Ga er niet op zitten! Deze pas ik zelf zeker twee keer in de week toe. Ik kom pas rond 19u thuis, kook dan en vervolgens laat ik mijn eten even zakken voor ik rond 20.15u naar de sportschool ga. In de tussentijd ga ik NIET op de bank zitten. Vaak pak ik mijn MacBook en kijk ik aan de eettafel even Uitzending Gemist. Op een eetstoel zitten i.p.v. je comfy bank is echt een heel groot verschil. Het opstaan gaat vele malen makkelijker.
– Zorg voor een fijne afspeellijst. Doe een oproep voor sportnummers op Facebook of Twitter of zoek Spotify af. Zoek de muziek waar jij het best op kunt trainen.
– Ga samen trainen. Als je vriend/vriendin al voor de deur staat en jij bent jezelf nog van de bank aan het takelen, motiveert dat echt! Moet je eens kijken hoe snel jij in je sportkleding klaar staat.
– Train hard! Na twee maanden trainen zag ik zoveel resultaat dat ik het zonde vond te stoppen of te minderen. Na een vakantie van 2 weken kon ik al veel minder kilo’s squatten bijvoorbeeld. Je lichaam gaat snel weer achteruit, dus hoe harder je traint, hoe gemotiveerder je bent je lichaam zo te houden en nog beter te maken.
– Beloon jezelf met sportkleding en schoenen! Werkt voor mij heel goed en trainen in een leuke outfit is véél makkelijker…

6 Comments

  1. Suzan 9 april 2013 at 21:36

    Hoi Esmee,

    Super leuke en motiverende blog! Ik heb alleen de vraag of jij tijdens deze 9 maanden ook wel eens echt een terugval hebt gehad, dat je helemaal geen zin had om te sporten, of toch naar de mac ging terwijl je jezelf had beloofd gezond te gaan eten? Mijn vraag is hoe je dan toch weer je motivatie terugvond en weer goed verder ging?

    Groetjes Suzan

    View Comment
    • Esmée Noëlle 13 april 2013 at 09:42

      Hi Suzan,

      Natuurlijk heb ik dat gehad! Maar nooit langer dan een paar dagen. Ik ben op mijn verjaardag naar MacDonalds geweest en ik vond het lang niet meer zo lekker en kreeg daarna last van mijn maag & darmen. Dus daar heb ik geen zin meer in. Wel eet ik ieder weekend iets wat ik normaal niet eet. Soms is dat een zelfgemaakte hamburger, soms een frikandel en soms alleen reep melkchocolade. Zo vind ik het beter vol te houden en één keer in de week is te overzien. Niet te streng zijn voor jezelf werkt het best…

      View Comment
  2. Claudia 3 juni 2013 at 10:11

    Leuke post en ook heel handig! Ik heb vandaag namelijk zo’n moment. Ik ben sinds 3 maanden fanatiek aan het sporten (3 a 5 keer per week) en gezond aan het eten. Heb sinds donderdag niet kunnen sporten omdat ik niet meer kon lopen door een pijnlijke teen. Nu voel ik me veel beter en ik denk dat ik wel weer gewoon kan sporten, alleen nu verzin ik in mijn hoofd allerlei excuusjes. Lastig is dat..

    View Comment
  3. Ik 6 juni 2013 at 08:06

    Wat kan je doen om tijdens je vakantie toch je spieren voldoende zwaar te trainen als je geen fitness in de buurt hebt? Ik train ook zo zwaar mogelijk (squat,lunges, walking lunges, …)maar vrees spieren te verliezen tijdens de periode dat ik op vakantie ga. Ik merk namelijk écht een groot verschil als ik niet zwaar train. Mijn quadriceps en glutes lijken dan minder “vol”.

    View Comment
  4. Roos 2 oktober 2013 at 15:21

    Hoi!

    Ik wilde even zeggen dat je blog echt leuk is om te lezen. Wel heb ik een vraagje of je een keertje iets zou kunnen vertellen over wat nu beter is: soyamelk of gewone melk! Ik ben namelijk erg benieuwd hoe jij daar over denkt. (Op internet is namelijk veel informatie te vinden, maarja het is een beetje een overvloed.)

    Liefs

    View Comment
  5. Talitha 24 maart 2014 at 21:10

    Wat een goede tips! Vooral die van niet op de bank zitten, nooit zo gerealiseerd. Super!

    View Comment

Comments are closed.