Zo werk je aan jezelf

Dit blog ben ik ooit begonnen met focus op ‘clean eten’ en krachttraining. Inmiddels is het blog, en ik dus ook, aardig veranderd. Voor mij is er een heel belangrijke pijler bijgekomen en dat is namelijk mijn mentale gezondheid. Vooral de laatste twee jaar ben ik me heel erg gaan focussen op wat goed is voor mij, wat ik nu eigenlijk graag wil in het leven, hoe ik in het leven wil staan én op welke vlakken ik zou kunnen verbeteren.

Hierin ben ik eigenlijk tot de conclusie gekomen dat ik het heel belangrijk vind om als mens jezelf te ontwikkelen. Zo kon ik vroeger heel moeilijk omgaan met kritiek. Ik ben niet heel erg perfectionistisch, maar toch kon ik het niet hebben als anderen mijn fouten zagen én benoemden. Ik moest er zelfs vaak van huilen en het voelde voor mij altijd alsof ik niets meer goed kon doen. Hiermee ben ik aan de slag gegaan. Ik heb veel gelezen en heb voor mezelf een aantal manieren gevonden om er mee om te gaan.

Wil jij ook graag aan jezelf werken, maar weet je niet zo goed hoe? Zo kun je dat bijvoorbeeld doen:

  1. Bepaal waar je aan zou willen werken. Soms word je hiertoe gedwongen door bijvoorbeeld een burn-out, maar ik ben er een groot voorstander dit altijd te doen.
    Een aantal voorbeelden zijn: Omgaan met kritiek, attenter worden, alleen op reis, beter leren communiceren, minder willen piekeren, fit worden, leren koken; noem het maar op!
  2. Ben je er uit? Kies dan het belangrijkste doel voor jou en geef jezelf hier ruim(!) de tijd voor hieraan te gaan werken.
  3. Je moet nu bepalen hoe je dit gaat doen. Voor sommige dingen kun je een cursus doen, je kunt boeken lezen, met professionals gaan praten, je inschrijven voor een studie, sparen voor een personal trainer; het maakt niet uit hoe je het gaat doen, als je maar iets doet waarin jij gelooft.
  4. Blik terug. Day by day lijkt er misschien niet zoveel te veranderen, maar wanneer je na een langere periode terugblikt zul je zien dat je je wel degelijk ontwikkeld hebt! Ik maak bijvoorbeeld graag dankbaarheidslijstjes voor Workthates, maar doe het ook tussendoor ook voor mezelf. Hierop schrijf ik ook de dingen waarvan ik trots ben op mezelf.

Wat ik hier de afgelopen jaren aan heb gedaan? Ik heb beter leren relativeren door onder andere Mindfulness, ik kan inmiddels InDesignen en start deze week met een cursus Photoshop, zoals ik al zei kan ik tegenwoordig heel goed met kritiek omgaan en ik heb me de afgelopen jaren uiteraard heel erg ontwikkeld met kennis over voeding en beweging.

Werk jij bewust aan jezelf?

 

2 Comments

  1. Annemijn 28 februari 2016 at 21:36

    Ik herken het stukje van kritiek geven, heb je hiervoor ook de onderstaande punten in het artikel gebruikt of ook andere dingen? Heb je hier bijvoorbeels ook boeken over gelezen, misschien dat dit mij ook kan helpen, thanks!

    View Comment
  2. Anneke 1 maart 2016 at 15:05

    Dankjewel voor het inspirerende artikel!
    Ik geloof zeker in aan jezelf werken en jezelf doelen stellen. De laatste tijd probeer ik inderdaad ook echt ‘aan mezelf’ te werken, mbt mindfulness, minder willen piekeren, bepaalde gewoontes met lichaamsbeweging en ook hoe ik anderen behandel en ze in hun waarde laat als ze er zelf niet bij zijn.
    Het voelt ook goed om jezelf het te gunnen dat je bepaalde punten wilt verbeteren 🙂

    View Comment

Comments are closed.